Prekladisko v Čiernej nad Tisou v rozprávke na youtube

Bolo nám potešením byť pri zrode krásnych videí, v ktorých autorka knihy "Slovensko - krajina plná tajomstiev, Život na koľajniciach" načítala pre deti úryvky z rozprávky.

Pomocou videa z dielne BUDAMAR GROUP a iných obrázkov si budú vedieť deti lepšie predstaviť, ako to vyzerá na prekladisku v Čiernej nad Tisou. Dozvedia sa napríklad, čím je prekladisko výnimočné, aké sú to širokorozchodné koľajnice, ako prebieha prekládka a rozmrazovanie ťažkých surovín a iné zaujímavosti. 

Slovensko - krajina plná tajomstiev: Tajomstvo európskeho prekladiska, 1. diel

Slovensko - krajina plná tajomstiev: Tajomstvo európskeho prekladiska, 2. diel

O knihe

Dobrodružno-náučná kniha zo série "Slovensko – krajina plná tajomstiev" predstavujúca jedinečnosť Slovenska. Cieľom publikácie s podtitulom "Život na koľajniciach" je hravým spôsobom, prostredníctvom príbehu osadeného do súčasnosti, priblížiť čitateľovi krásy Slovenska. Predstaviť mu históriu i technické pamiatky dokumentujúce bohaté dejiny železničnej dopravy na našom území. Oboznámiť ho so zaujímavými povolaniami, ktoré môžu byť v súčasnosti na ústupe, ale ktoré zanechali výraznú stopu v našej histórii. V knižnom príbehu pred očami čitateľa zasväcuje železničiar na dôchodku svojho zvedavého synovca do tajov života na koľajniciach. V osobe strýka sa prelína silný osobný príbeh človeka s príbehom železnice, ktorý zahrňuje rôzne svety viacerých generácií.

O príbehu

Tretiak Janko je nadšený modelár. Od malička obdivuje železnice a všetko, čo s nimi súvisí. Vlaky mu tak učarovali, že sa mu o nich aj sníva. Modelársky krúžok je jeho srdcovkou. Nadchádzajúca prázdninová prestávka ho preto napĺňa smútkom. Ako prežije leto bez svojich obľúbených modelov vláčikov? Ocko dostal skvelý nápad, ako svojmu synovi pripraviť nezabudnuteľné prázdninové dobrodružstvo...

Ockov brat Peter, ktorý celý život pracoval ako rušňovodič, si len pomaly zvyká na život dôchodcu. Hľadá, čím by naplnil svoje dlhé dni, keďže jeho deti žijú v zahraničí. Vie, že jeho synovec Janko je zručný modelár a že jeho srdcovkou sú železnice. S radosťou preto súhlasí s bratovým návrhom stráviť časť prázdnin s Jankom a predstaviť mu svet naozajstných vlakov. Janka čakajú neopakovateľné a nezabudnuteľné dva týždne v strýkovej domácnosti, počas ktorých sa budú spolu so strýkom venovať ich spoločnej vášni – vlakom.

Z obsahu

Janko so strýkom zmapujú železničnú trať z Košíc do Čiernej nad Tisou - juhovýchodného cípu Slovenska, kde navštívia železničný uzol. Stretá sa tu trať normálneho rozchodu so širokorozchodnou traťou, po ktorej premáva rušeň 770.8 - jediný rušeň svojho druhu na Slovensku. Málokto vie, že Košicko-turnianska železničná trať je spätá s menom projektanta svetového formátu a košického rodáka Bélu Gerstera, ktorý projektoval Korintský prieplav a zúčastnil sa aj projektovania Panamského prieplavu. Aj keď v súčasnosti osobný vlak po celej trase nepremáva, v nedávnej minulosti po nej cestujúcich denne rozvážal historický motorový voz M131, ktorý Janko obdivuje v železničnom depe v Košiciach.

Na historicky dôležitej trase spájajúcej Bratislavu a Budapešť, v Nových Zámkoch, okrem rušňa nazývaného "Laminátka" nadchne mladého modelára aj rotunda a točňa kolosálnych rozmerov. Cestou z Košíc do Popradu prejdú cez najdlhší dvojkoľajný tunel na Slovensku a v Popradskom depe spoznajú "Papagája". Janko si uvedomí, že riadiť a vytápať parný rušeň nebolo vôbec ľahké. Členitý terén na trase Margecany – Tisovec je nádhernou prehliadkou umu a schopností našich predkov.

Mladý modelár obdivuje dômyselnosť železničných projektantov a staviteľov v podobe Telgártskej slučky a početných viaduktov. V Tisovci spozná svetový unikát v podobe plne funkčnej parnej ozubnicovej železnice. Janko sa dozvie, že uhorskej šľachte spríjemňovala pobyt v Tatrách i Tatranská ozubnicová železnica. Presvedčí sa, že minulá sláva "zubačky" nezhasla ani dnes. Cestou z Banskej Bystrice do Výhrevne Vrútky napočíta Janko 22 tunelov. Silným zážitkom je preňho dvojica rušňov – deduško "Sergej" a jeho súčasník "Dvojička". Oba rušne boli skonštruované na presun ťažkých nákladných vlakov náročným terénom.

V Žiline si obaja nadšenci nenechajú ujsť príležitosť na prehliadku prezidentských vozňov, ktorými sa viezli prezidenti Československa. Na historickej ceste pri príležitosti 100. výročia založenia spoločného štátu Čechov a Slovákov ich ťahá "Zelený Anton".

Vybudovanie Oravskej lesnej železnice bolo podnietené nárastom ťažby dreva a potrebou jeho zvažovania. Dnes na trati premáva turistický vlak, jazda ktorým je pre Janka príjemným zážitkom. Dvojtýždňové dobrodružstvo na koľajniciach uzavrie návšteva Múzea dopravy v Bratislave na Hlavnej železničnej stanici s prehliadkou expozície venovanej železničnej doprave.