Milionár z Popradu porazil čínskeho giganta, kúpil nemeckú vagónku

Slovenský železničný magnát, spolumajiteľ popradskej Tatravagónky, odkúpil dôležitú nemeckú spoločnosť.

Okrem domovských fabrík v Poprade a Trebišove má svoje pobočky v Poľsku, Srbsku, Nemecku a Indii. Najväčší výrobca železničných vagónov v Európe, popradská skupina Tatravagónka, si aktuálne do svojho zoznamu tovární pripisuje nové meno.

V Nemecku totiž kupuje problémovú vagónku WBN Waggonbau Niesky, ktorá koncom vlaňajška spadla do insolvencie.

„Podarilo sa nám úspešne zavŕšiť snahu o prevzatie aktív a výroby WBN Waggonbau Niesky. Touto transakciou skupina Tatravagónka potvrdzuje svoje európske líderstvo v oblasti výroby nákladných železničných vagónov,“ povedal pre HN spolumajiteľ a predseda predstavenstva Tatravagónky Alexej Beljajev. K spečateniu transakcie došlo v stredu popoludní, jej hodnotu firma nekomentovala.

Za popradskou vagónkou stojí spoločnosť Optifin Invest patriaca dvojici železničných kráľov Michalovi Lazarovi a Alexejovi Beljajevovi. Do ich vlajkovej lode pribudol v januári nový akcionár. Majiteľom 50-percentného podielu sa stala slovenská logistická skupina Budamar.

Vstup rýdzo slovenského kapitálu do nemeckého podniku je zároveň vecou prestíže. Slováci totiž vyhrávajú súboj so svetovou jednotkou vo výrobe koľajovej techniky. O kúpu vagónky sa intenzívne zaujímal Pekingom kontrolovaný gigant China Railway Rolling Stock Corporation. Čínsky obor po celom svete zamestnáva približne 190-tisíc ľudí. Korporácia v Európe stále hľadá odrazový mostík na svoj prienik na starý kontinent.

Minulý rok mal vlakový obor na dosah akvizíciu českej strojárskej skupiny Škoda Transportation. Tá vyrába lokomotívy, električky či trolejbusy. Napokon podnik z Plzne ovládla za 326 miliónov eur skupina PPF najbohatšieho Čecha Petra Kellnera.

Výrobu rozbehnú naplno

Fabrika v nemeckom meste Niesky na seba podala konkurzný návrh vlani v decembri. Do platobnej neschopnosti ju dostali zle odhadnuté kontrakty. Tie v sebe ukrývali neočakávané výdavky, s ktorými firma pôvodne nepočítala, a tak jej chýbala hotovosť na financovanie výroby vagónov. „Najbližším cieľom je, samozrejme, opätovný rozbeh výroby a začlenenie WBN Waggonbau Niesky do skupiny Tatravagónka,“ vraví spolumajiteľ a predseda predstavenstva spoločnosti Tatravagónka Alexej Beljajev. Waggonbau pritom hrozbe konkurzu čelila i v minulosti. Pred krachom ju v roku 2007 zachránil kapitálový vstup nemeckých železníc Deutsche Bahn. O sedem rokov neskôr firmu ovládla mníchovská finančná skupina Quantum Capital Partners. Nemeckú vagónku slovenskí vagónoví magnáti preberajú cez svoju tamojšiu spoločnosť ELH Eisenbahnlaufwerke Halle. Tatravagónka do nej vstúpila ešte v roku 2012, čím si rozšírila svoje produktové portfólio o rôzne typy trojnápravových železničných podvozkov a podvozkov so zabudovanou kotúčovou brzdou. Firma ELH Eisenbahnlaufwerke totiž patrí medzi najmodernejšie fabriky na vývoj a výrobu podvozkov v Európe. Ročne ich vyrobí vyše tritisíc. „Objem výroby je zhruba 20 až 25 miliónov eur ročne. Vyrábame tam normálne aj špeciálne podvozky. V spoločnosti zamestnávame 160 až 180 ľudí,“ spresňuje predseda predstavenstva spoločnosti Tatravagónka.

Železničný trh rastie

Akvizícia fabriky Waggonbau, ktorá zamestnáva 320 ľudí a ročne vyrobí stovky vagónov, prichádza vo vhodnom čase. Nemecká vláda totiž aktívne tlačí na presun nákladnej dopravy z diaľnic na koľajnice. Od začiatku tohto roka spolkové ministerstvo dopravy dotuje prepravné tarify, výsledkom čoho je zníženie železničného mýta až o 50 percent. Na opatrenie si pre tento rok vláda Angely Merkelovej pripravila 350 miliónov eur a v úľavách chce pokračovať aj v nasledujúcom období. Prevádzkovateľ železničnej siete, ktorý patrí do štátneho koncernu Deutsche Bahn, účtuje každému prepravcovi, vrátane vlastných dcérskych firiem, traťové poplatky. Ohlásený balík 350 miliónov eur dostane práve prevádzkovateľ tratí, čím na seba prevezme časť nákladov fakturovaných prepravným spoločnostiam, ktoré majú vlastné vlaky.

Železnica sa tak stáva konkurencieschopnejšou a atraktívnou vo vzťahu ku kamiónovej doprave, čo zvyšuje dopyt logistických skupín po nových vagónoch. Medziročne tak v Európe stúpol záujem trhu o nové vagóny zo sedem na približne deväťtisíc. Zvýšené predaje registruje i Tatravagónka. Kým trh rastie zhruba o tretinu, spoločnosti z Popradu sa darí rásť až o takmer 50 percent. V budúcom roku firma plánuje vyrobiť rekordných štyritisíc vagónov.

Výrobné závody skupiny Tatravagónka

Tatravagónka Poprad
Tatravagónka Trebišov
Bratstvo Subotica (Srbsko)
ZNTK Paterek (Poľsko)
ELH Eisenbahnlaufwerke Halle (Nemecko)
WBN Waggonbau Niesky (Nemecko)
Jupiter Wagons (India)
Jupiter Alloy & Steel (India)

Zdroj: Hospodárske noviny